Het kan je bijna niet ontgaan zijn: bij WebLab42 zijn we fan van Joomla. Zo enorm fan, dat we alle websites ermee maken. Wij spreken, ademen en leven Joomla. En dus is het altijd even schakelen als een potentiële klant ons vraagt waarom we met Joomla werken.
De laatste keer dat dat gebeurde, zaten we in een offertegesprek bij een mediabureau dat uitsluitend met WordPress werkte.
Twee hippe mannen, eentje met zware bril en eentje zonder, zaten ons met grote ogen aan te kijken.
"Maar jullie eigen site dan," zei Peter (dat was die zonder bril), "dat is toch zeker een WordPress site?"
"Interessant," zei Hilda. "Waarom denk je dat?"
"Nou," zei zijn collega Alex (die met de bril dus). "Hij is zo mooi."
Oké. Die zagen we dus even niet aankomen. We namen een slok thee, bedankten voor het compliment, legden uit dat het uiterlijk van een site niet wordt bepaald door het CMS maar door het ontwerp en lieten de hipsters nog wat Joomla websites zien.
"Wacht even," zei Alex, toen we bij een webshop aankwamen. "Kan dat ook met Joomla?"
Die vraag zou hij tijdens het gesprek nog zo'n vijftien keer herhalen.
Ondertussen zat Peter driftig te schrijven (het mediabureau werkte nog met ouderwets papier). Anja, die expert is in ondersteboven lezen, zag dat hij vooral onder de indruk was van de mogelijkheden voor gebruikersrechten, versiebeheer, de WYSIWYG editor (al had hij dat verkeerd gespeld), teksten aanpassen in de voorkant van de site, en de vele extensies. Dat ging dus goed!
"Maar eh, we denken toch dat onze klanten WordPress willen," zei Peter, toen we een stuk of wat totaal verschillende sites hadden laten zien.
"Interessant," zei Hilda weer. "Waarom denk je dat?"
"Nou," zei Alex, "dat kennen ze. Van horen zeggen."
"Denk je niet," vroeg Hilda, "dat je klanten een systeem willen waarin ze makkelijk dingen kunnen aanpassen?"
Peter zat enthousiast te knikken.
"En waarin ze alleen dat te zien krijgen dat ze nodig hebben?" vulde Anja aan.
"En dat goed en helder is ingericht, zodat ze niet hoeven te zoeken?" vroeg Hilda.
"En dat je kunt uitbreiden als je extra functionaliteit wilt?" voegde Anja eraan toe (ja, we waren op dreef).
De uitsmijter kwam van Hilda: "En waarbij je niet afhankelijk bent van één webbouwer, omdat het open source is?"
"Ja maar," zei Alex, "we horen steeds maar dat Joomla niet veilig is. En dat het gebouwd is door vrijwilligers."
Bijna had Hilda weer "interessant" gezegd, maar ze kon zich nog net inhouden en zei in plaats daarvan: "Wist je dat van alle hackpogingen op onze site zo'n driekwart eerst probeert met een WordPress login binnen te komen?"
"Zie je wel dat jullie site op een WordPress site lijkt," zei Alex.
Peter keek hem van opzij aan. "Hackers kijken niet naar de site hoor, dat zijn scripts."
"Alles wat je niet onderhoudt, gaat op den duur stuk," verklaarde Anja, die altijd heel fel is op veiligheid. "Verouderde sites die niet bijgehouden zijn, kunnen dus gehackt worden. Daarom bieden wij ook altijd een onderhoudscontract aan, zodat onze klanten dat onderhoud niet zelf hoeven te doen. En wat die vrijwilligers betreft, dat is een betrokken community van software-ontwikkelaars van over de hele wereld. Allemaal mensen die graag meewerken aan een fantastisch systeem dat alleen maar veiliger, gebruiksvriendelijker en beter wordt."
Alex keek Peter aan. Peter keek Alex aan. "Shit," zeiden ze tegelijkertijd.
Hilda en Anja namen een slok van hun inmiddels lauwe thee en wachtten af.
"Shit?" vroeg Anja, toen geen van de hipsters iets zei.
"Hadden we dat maar eerder geweten," verduidelijkte Peter.
Alex deed zijn bril af en poetste de glazen met de onderkant van zijn overhemd. "We hebben de klus net aan een WordPress bouwer gegeven."
"Maar we wilden jullie sowieso graag ontmoeten, want jullie hebben zo"n leuke site," haastte Peter zich te zeggen. "En nu…"
"Ja, nu denken we dus: hadden we dat maar eerder geweten," zei Alex.
"We hadden graag met jullie samengewerkt," zei Peter.
"Dus zodra we weer een aanvraag hebben, komen we bij jullie terug," beloofde Alex. "Dan vertellen wij ze dat we een heel mooi CMS voor ze hebben. Net zo goed als WordPress."
Peter keek ons aan met een blik die het midden hield tussen teleurstelling en enthousiasme. "Beter, denk ik."
(Weet jij nu al dat je een Joomla-website wilt? Neem dan contact op met Hilda Abbing, we kijken graag wat er mogelijk is)
Wil je tips of nieuws over Joomla in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief!
WebLab42
Infanteriestraat 29
6822 NH Arnhem
KvK: 70477973
Telefoon: 026-7370231
WebLab42 is officieel gecertificeerd Joomla Administrator (lees hier wat dat betekent)
WebLab42 staat vermeld in de Joomla! Resources Directory