“Ik wou dat we er nu al waren,” zei Hilda. Het was donderdag 16 mei, de dag voor we naar de JoomlaDagen zouden gaan. Hadden we nog in Utrecht gewoond, dan hadden we even langs kunnen gaan, want dit jaar waren de JoomlaDagen in Utrecht (nou ja, in het Carlton President Hotel, dat nagenoeg in Maarssen staat, maar toch: op fietsafstand van ons oude huis). En nu het eind van de middag was hadden we geen zin meer in werken, maar des te meer zin in het evenement. Helaas moesten we echt wachten tot vrijdagochtend.
Als je al een tijdje meeloopt in de Joomla-community, zoals wij, dan is zo’n evenement als de JoomlaDagen als een familiefeestje waar je wél graag heen wilt. De voorgaande edities waren we lid van het JoomlaDagen team, en dit jaar gingen we voor het eerst weer als bezoeker. Het plezier was er niet minder om. Dat begon al tijdens de ontvangst op vrijdag. De lobby van het hotel was het decor voor een warm weerzien met oude bekenden en een gezellige kennismaking met nieuwe mensen.
Vrijdag stond in het teken van – nee, in twéé tekens: je kon een of twee van de vier workshops volgen, of je kon deelnemen aan Joomla DIY, een soort Joostock-light. Anja had zich aangemeld voor een middagworkshop, verder hadden we geen plannen. Die vrijdagochtend werd het dus een DIY-tafeltje. En zo zaten we ineens in een geanimeerd gesprek over de work/life balance, geïnitieerd door Victor Drover, de CEO van Watchful (een superhandige monitoring tool voor je websites). Verrassend! Alexander Metzler, Joomla’s Vice President, schoof ook aan. Erg leuk dat het in zo’n setting meteen echt ergens over gaat, zelfs als je de mensen niet of nauwelijks kent. Voor ons is dat niet nieuw: we ervaren het tijdens de Joostock unconferences ook elke keer, maar het blijft een toffe gewaarwording.
Na de lunch volgde Anja de workshop Template Overrides en JLayouts van Hans Kuijpers. Een superpraktische hands-on training om zelf dingen te maken waar je anders een extensie voor gebruikt zou hebben. Ondertussen zat Hilda weer in de DIY-zaal, waar het animo voor nog een rondje gesprekken wel wat kleiner was geworden. Gelukkig waren er genoeg mensen die wilden meedenken over marketing-acties voor Joomla, en uit dit gesprek rolde een mooi lijstje suggesties en actiepunten.
Op het programma stond vervolgens een activiteit waarmee je gegarandeerd nieuwe vrienden zou maken. Dat bleek – we verzinnen dit niet – een bingo. Maar wel een heel speciale: iedereen kreeg een bingokaart met daarop (dezelfde) zestien omschrijvingen van mensen die op dat moment op de JoomlaDagen aanwezig waren. Het idee was dat je mensen dingen ging vragen (“Woon jij boven een kaaswinkel?” “Nee, maar ik heb wel een geit”; “Anja, jij bent toch gecertificeerd?” “Ja, en ik heb acht boeken geschreven dus die kun je eventueel ook aankruisen”). Een valse bingo (verkeerde naam, of niet zelf met de persoon in kwestie gepraat) betekende een liedje zingen. Twee liedjes gingen voorbij voor iemand een geldige bingo had. De winnaar kreeg genoeg consumptiemunten om al zijn nieuwe vrienden mee te trakteren. Of het kwam door de vriendenmaakactiviteit durven we niet te zeggen, maar de borrel en het daaropvolgende diner waren lawaaiig, vrolijk en gezellig en het bleef nog lang onrustig in het Carlton President.
De zaterdag had een klassieke JoomlaDagen-opzet: twee keynotes (een inspirerende van Alexander Metzler, over hoe we binnen de community met elkaar omgaan, en een heel informatieve van Brian Teeman, over de veelbelovende nieuwe features in Joomla 4) en zestien presentaties. In het eerste sessieblok zat een presentatie van Anja, die samen met extensie-ontwikkelaar Peter van Westen (Regular Labs) liet zien wat je allemaal kunt met Articles Anywhere. Op basis van een site voor een (fake) cursusinstituut vulden ze met Articles Anywhere in een halfuur tijd het cursusoverzicht, een pagina met docentenbio’s, een cursuskalender en een veelgestelde-vragen-pagina (reacties na afloop: “Fantastisch, dit ga ik ook doen!” en een uitnodiging aan Anja om een Tupperware-party te komen geven). Inspirerend vonden we de presentatie van Patrick Faasse over wat je (nog meer) kunt doen om de sites voor je klanten nog succesvoller te maken. We gaan alle tips toepassen :).
Inmiddels ook klassiek op de JoomlaDagen: de afsluitende Kahoot-kennisquiz, met vragen over Joomla en de Joomlacommunity. Wel nieuw was de prijs die je ermee kon winnen: een echte award! Die je op je bureau kunt zetten, of in een vitrinekast tussen de andere prijzen!
Iedereen met een smartphone kon meespelen, en 75 bezoekers deden dat. Bij Kahoot komt het aan op kennis en op snelheid, en hoewel ze na de eerste vraag op de vijfentwintigste plaats stond, wist Anja na een paar vragen door te stomen naar de top 5, vervolgens naar de top 3, om uiteindelijk als eerste te eindigen! Daarmee werd ze winnaar van de eerste Kahoot-ronde en hoefde ze de tweede niet mee te spelen. Die tweede ronde werd gewonnen door Robert Kronshorst. Een waardige tegenstander, maar na een bloedstollende finale met twee benaderingsvragen werd Anja glansrijk eerste. Vanaf nu mag ze zich officieel Dutch Joomla Master 2019 noemen. De award staat inmiddels op het dressoir (tot we een prijzenkast hebben), als tastbaar aandenken aan een geslaagde JoomlaDagen-editie.
WebLab42
Infanteriestraat 29
6822 NH Arnhem
KvK: 70477973
Telefoon: 026-7370231
WebLab42 is officieel gecertificeerd Joomla Administrator (lees hier wat dat betekent)
WebLab42 staat vermeld in de Joomla! Resources Directory