Anja de Crom, Joomla expert
Door Anja de Crom

Waarom pakken Facebook en LinkedIn het verkeerde plaatje?

Als je een nieuwe blog geschreven hebt, of een interessant nieuwsartikel, wil je dat natuurlijk graag delen op Facebook of LinkedIn. Deel je een link naar een pagina die je al eerder gedeeld hebt, dan kan het gebeuren dat er een verkeerde tekst, metabeschrijving of afbeelding getoond wordt. Hoe komt dat, en hoe kun je het oplossen?

Facebook

De eerste keer dat je een link deelt, gaat Facebook op zoek naar informatie (crawlen):

  • Wat voor soort content is dit (een artikel of een pagina)
  • In welke taal is het geschreven
  • Wie heeft dit gepubliceerd
  • Wie heeft de content gemaakt
  • Wanneer is het gepubliceerd of aangepast
  • Wat is de titel
  • Wat is de metabeschrijving
  • Welke afbeelding hoort erbij

Voor elk van deze gegevens zoekt Facebook naar een Open Graph meta tag. Open Graph meta tags zijn kenmerken op basis waarvan Facebook herkent welk type gegevens het is.

Afbeeldingen krijgen in Joomla niet automatisch zo’n Open Graph meta tag (er zijn extensies waarmee je ze wel automatisch kunt laten toevoegen, daarover verderop meer).

Facebook kan afbeeldingen ook herkennen zonder zo’n tag. Dit is de volgorde die Facebook hanteert bij het zoeken naar afbeeldingen:

  1. Eerst gaat Facebook op zoek naar een afbeelding met Open Graph meta tags en de juiste afmetingen voor het delen
  2. Is er geen og-afbeelding met de juiste afmetingen? Dan zoekt Facebook een willekeurige afbeelding met de juiste afmetingen
  3. Is die er ook niet? Dan zoekt Facebook een willekeurige afbeelding op de site
  4. En in het ergste geval wordt er helemaal geen afbeelding getoond.

Wat de juiste afmetingen zijn, dat verandert regelmatig. Zoek in Google op de juiste formaten voor je Facebook afbeeldingen.

Na het crawlen slaat Facebook de opgehaalde content op in het cache-geheugen, zodat de informatie snel opgehaald kan worden op het moment dat je dezelfde link nog een keer wilt delen.

En dat verklaart waarom je het verkeerde plaatje of de verkeerde beschrijving kunt krijgen op het moment dat je je link deelt. Gelukkig kun je Facebook opnieuw laten crawlen, zodat je wel de juiste gegevens te zien krijgt.

Daarvoor gebruik je de debugger tool van Facebook: https://developers.facebook.com/tools/debug.

Plak je link erin. Facebook haalt de informatie op zoals ze het in het geheugen hebben staan. Klik vervolgens op “Scrape again” en Facebook haalt keurig de nieuwe gegevens op. Nu kun je je content delen en wordt alles goed getoond.

Het kan vaak ook nog makkelijker: klik bij het bericht op de drie puntjes. Je krijgt een popup. Als daarin helemaal onderaan staat "Bijlagen delen vernieuwen", dan kun je Facebook ook het juiste plaatje laten ophalen.

LinkedIn

LinkedIn werkt op een vergelijkbare manier: ook daar wordt informatie in de cache gegooid. Om dit op te lossen heeft LinkedIn de Post Inspector : https://www.linkedin.com/post-inspector.

Daar vul je de URL in. Als je daarna op Inspect klikt, gaat-ie meteen crawlen en worden de juiste gegevens opgehaald.

Voor de afbeeldingen op LinkedIn geldt een soortgelijke hiërarchie als bij Facebook. Het kan dus gebeuren dat er wel een nieuw plaatje wordt opgehaald, maar dat dat nog steeds niet het plaatje is dat jij had willen delen. Maak in dat geval een nieuwe afbeelding die wel de juiste afmetingen heeft en probeer het nog eens (ook bij LinkedIn wijzigen de afbeeldingsformaten regelmatig, dus ook hier geldt: Google is je vriend).

Zelf controle houden

Wanneer je zelf wilt bepalen welke beschrijvingen of afbeeldingen op social media worden gedeeld, kun je een SEO-extensie installeren. Daarin kun je vaak voor elk medium aparte afbeeldingen, metabeschrijvingen en zelfs titels gebruiken, en met sommige extensies kun je checken hoe goed je pagina zou scoren op bepaalde zoektermen. Je content krijgt automatisch de juiste Open Graph meta tag, dus als het goed is pakken social media de juiste afbeelding om te delen.

Nieuwsbrief ontvangen?

Interessante blog? We schrijven regelmatig blogs over allerlei onderwerpen. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief (je kunt elk moment weer uitschrijven)!

Adres

WebLab42
Infanteriestraat 29
6822 NH Arnhem
KvK: 70477973

Telefoon: 026-7370231

post@weblab42.nl

Officieel!

WebLab42 is officieel gecertificeerd Joomla Administrator (lees hier wat dat betekent)

WebLab42 staat vermeld in de Joomla! Resources Directory