Of je nou al jaren een webshop runt of nu pas voorzichtig de eerste stappen zet: er zijn duizenden dingen waar je aan moet denken. Bij WebLab42 hebben we verschillende webshops gebouwd en ingericht voor onze klanten, en zelf hebben we jarenlang drie webshops gerund. In deze blog zetten we een aantal basistips op een rijtje.
Zorg dat je klanten met een minimaal aantal klikken kunnen vinden wat ze zoeken. Gebruik categorieën en eventueel subcategorieën: Katten -> Voer -> Droogvoer, Lingerie -> Beha’s -> Beugel. Als je shop het ondersteunt, gebruik dan tags of kenmerken zodat klanten kunnen filteren: ‘biologisch’, ‘speciale voeding’ in het geval van het kattenvoer, ‘katoen’, ‘oranje’ in het geval van de beha’s.
Met een zoekfunctie die zoekt in de productbeschrijving kan je klant alles snel vinden.
Kijk ook goed naar de filters van je webshop. We zien vaak gespecialiseerde shops die de standaard filters gebruiken zoals Prijs, Populariteit of Meest verkocht. Ik weet niet hoe het voor jou werkt, maar als ik een broek wil kopen, ben ik echt niet geïnteresseerd in wat het meest verkocht wordt. Dan wil ik kunnen aangeven welke kleur ik zoek, wel materiaal, en welk model (kleur zit er meestal wel in, de andere twee vrijwel nooit). Zou ik kinderboeken willen kopen, dan wil ik kunnen filteren op bijvoorbeeld leeftijdscategorie of leesniveau. Hoe beter je filters, hoe makkelijker je het de klant maakt.
De meeste webshops bepalen de verzendkosten op basis van het land waar de bestelling naartoe moet, afmetingen of gewicht van de bestelling, of het aantal artikelen. Dat betekent dat pas bij het afrekenen duidelijk wordt hoe hoog de verzendkosten zijn. Voor je klant kan dat als een onaangename verrassing komen, waardoor hij alsnog afhaakt. Laat dus meteen in je shop zien wat de verzendkosten zijn. Heb je een shop in Joomla (J2Store, Hikashop of Virtuemart)? Plaats een module boven je shop waarin je de verzendkosten laat zien: ‘Gratis verzending in NL bij bestellingen boven € 25!’
Ja duh, denk je nu misschien, natuurlijk zorg ik dat alles werkt. Een voorbeeldje dan maar? Laatst was ik in een grote webshop aan het rondkijken. Ze hadden gratis verzending vanaf 25 euro, en ik had voor twee tientjes in mijn winkelwagen liggen. Ik had een lekker zeepje besteld, en onderin het scherm stond een blok met producten in dezelfde zeeplijn. Een shampoobar! Fantastisch! Ik klikte op de winkelwagen-knop... en er gebeurde niets. Geen shampoobar in de winkelwagen. Nog maar een keer klikken dan. Uiteindelijk, na drie keer vruchteloos klikken, besloot ik de shampoobar maar eens te zoeken in de shop. En jawel hoor: uitverkocht. Oftewel: het gerelateerde-producten-blok was verkeerd ingesteld. Zorg dus dat alles waar je op kunt klikken verkrijgbaar is, of laat meteen zien dat iets is uitverkocht.
Bij het product zelf moet de informatie natuurlijk ook kloppen. Zet er mooie foto’s bij (bij voorkeur meerdere) en maak een goede beschrijving. Speciaal aandachtspunt zijn de specificaties: die moeten te allen tijde kloppen.
Voor de klant is het fijn om te zien dat het afrekenproces bestaat uit (bijvoorbeeld) Stap 1: adresgegevens invullen, Stap 2: verzendmethode kiezen, Stap 3: afrekenen. Je kunt het inzichtelijk maken met een voortgangsbalkje bovenaan het scherm tijdens het afrekenproces.
Hoe beter je bereikbaar bent, hoe betrouwbaarder je webshop overkomt. Vermeld overal je adres en je telefoonnummer. Als het bij je past, kun je eventueel een chatfunctie in je shop gebruiken, of klanten via WhatsApp contact laten opnemen. Heb je een telefoonnummer op de website staan, zet daar dan ook bij wanneer mensen kunnen bellen.
Maak het persoonlijk. Jouw relatie met je klant begint met jou: laat zien dat er in jouw shop mensen werken en wie dat zijn. Of, als je het in je eentje doet: dat jij degene bent die de pakjes inpakt en naar het postkantoor brengt. Dat ze weten wie je bent, maakt dat mensen bij jou willen kopen.
Heb je ook een stenen winkel? Laat dan in je shop zien dat het bij elkaar hoort. Toon foto’s van je winkel en je medewerkers, laat medewerkers producten tippen (“tip van Janneke”), recenseren, showen of demonstreren.
Biedt jouw webshop de optie om reviews te plaatsen? Gebruik ‘m. Stimuleer je klanten om een reactie te geven. Als je een beetje huiverig bent om klanten je producten of je shop rechtstreeks te laten beoordelen, kun je in plaats van een reactiesysteem kiezen voor testimonials in een blokje onder de shop, en zelf bepalen of je een testimonial plaatst of niet.
Ga je maar twee keer per week naar het postkantoor? Vermeld dat op je website. Vertel je klant dan dat de bestelling gemiddeld drie tot vier dagen levertijd heeft, want de klant is grote websites gewend die levering binnen 24 uur claimen (overigens blijkt dat zelden te kloppen). Maak geen levertijd-claims die je niet kunt waarmaken. Als je zelf je levertijd in de hand hebt, bijvoorbeeld omdat je alle pakjes zelf wegbrengt, dan is het een ander verhaal, maar als je afhankelijk bent van vervoerders als PostNL is het slim om een voorzichtige levertijd aan te houden en Track & Trace te gebruiken, zodat de klant het pakketje kan volgen vanaf het moment dat je het hebt afgegeven.
Je kent het vast wel: je bent in een webshop, hebt spullen in je mandje gegooid, wilt afrekenen... en vervolgens moet je eerst een account aanmaken, dat account activeren of verifiëren en pas dan kun je verder.
Onze ervaring is dat klanten hier verschillend over denken. De een wil zo snel mogelijk afrekenen en vindt het aanmaken van een account maar administratieve rompslomp, de ander vindt het juist prettig omdat je met een account je bestelhistorie kunt zien en de volgende keer gemakkelijker en sneller kunt bestellen. Bij J2Store, de Joomla-webshop die wij onze klanten adviseren, kun je kiezen uit drie opties: helemaal zonder registratie, account aanmaken verplicht, of de klant de keuze geven.
Dit is voor klanten een van de meest belangrijke vragen. Je bestelt iets online, maar wat als dat dekbed dat er op de foto zo mooi uitzag niet kleurt bij je slaapkamermuur? Of als de trui niet past? Zorg dat klanten op verschillende plekken in de shop een link vinden naar het retourbeleid.
In je beleid leg je duidelijk uit wat de voorwaarden van jouw webshop zijn bij het retour sturen van artikelen. Leg ook uit waarom je klanten zelf de verzendkosten betalen voor het retour sturen (als dat het geval is). Vermeld ook in je retourbeleid wat er gebeurt met artikelen die worden teruggestuurd. Bij grote webwinkels worden teruggestuurde producten vernietigd, ook als er niets mis mee is. Dat jij niet meedoet aan die verspilling, kan mensen stimuleren om bij jou te kopen en niet bij die grote webshop.
Kunnen jouw klanten hun bestelling komen afhalen? Stel dat dan in bij je verzendmethoden. Dan kun je ook meteen bepalen of je daar wel of geen kosten voor in rekening brengt (je moet de bestelling immers klaarzetten). Werk je met een tijdslot en is je webshop niet zo geavanceerd? Als je weinig bestellingen hebt, kun je met elke klant een tijd afspreken (contactmoment!). Heb je er meer, dan zou je kunnen nadenken over een formulier of een andere methode waarmee de klant zelf een tijdslot kan reserveren.
De gouden tip voor als je nog geen webshop hebt: bezoek eens een paar willekeurige webshops en doorloop het bestelproces: wat is handig, wat is niet handig, wat is ronduit vervelend? Alles wat jij als klant ervaart als handig en prettig kun je meenemen naar je eigen webshop.
Heb je wel een shop? Probeer dan eens iets te bestellen, alsof je een nieuwe klant bent die de shop nog nooit heeft gezien. Of vraag iemand anders om iets te bestellen terwijl jij ernaast zit. Zo ontdek je of je bestelproces nog klantvriendelijker kan.
Je kunt beter te veel uitleggen dan te weinig. Maak een FAQ (Frequently Asked Questions) of een pagina ‘klantenservice’ waar je uitlegt hoe het bestelproces werkt, wat de levertijden zijn, wie je bent, wat je retourbeleid is, kortom: alles waar mensen vragen over kunnen hebben. Zorg dat de mensen snel antwoord kunnen vinden; heb je een lange lijst met vragen en antwoorden, dan is het misschien handiger om ze in blokjes te zetten, of maak openklappende sliders voor de antwoorden.
Bij WebLab42 zijn we enorm fan van Coolblue, terwijl we weten dat Coolblue vrijwel nooit de goedkoopste is. Maar Coolblue heeft over het algemeen goede informatie op de site staan, demo’s en filmpjes met instructies (met echte mensen die producten laten zien), achtergrondinformatie en tips over de producten die ze verkopen. Ze houden je perfect op de hoogte van je bestelling en ze kunnen een prima indicatie geven van het bezorgmoment, want ze regelen hun eigen transport. Als klant heb je er vertrouwen in dat het wel goed komt met je bestelling, en dat is meer waard dan een lage prijs.
Hou je klant op de hoogte van wat er met de bestelling gebeurt. In de meeste webshops kun je dat geautomatiseerd doen: er gaat een mail uit als de bestelling geplaatst is, soms ook als-ie betaald is, en vaak kun je de status van de bestelling wijzigen naar “verzonden”. Gebruik je Track & Trace, dan kan de klant de bestelling ook nog volgen nadat jij het pakketje hebt afgegeven.
Is een product tijdelijk niet leverbaar of loopt de verzending vertraging op? Neem contact op met je klant. Zet altijd een telefoonnummer in je mail, zodat de klant je kan bellen met vragen.
Verstuur je een nieuwsbrief voor je klanten? Gebruik die dan ook om ze terug naar je webshop te trekken, bijvoorbeeld met aanbiedingen of kortingscodes speciaal voor nieuwsbrief-abonnees. Ben je uitgever of boekhandelaar, neem dan in je nieuwsbrief blokjes op met de drie best verkochte boeken van de maand, boeken over specifieke thema’s die aansluiten bij de tijd van het jaar, recensies door lezers, kortom: alles wat mensen kan verleiden om weer iets bij je te kopen. Voorzie je tips van links naar de webshop.
Bubbeltjesplastic, meters plakband, te grote dozen die worden opgevuld met van die schuimfriemels: het kan allemaal veel mooier, leuker en duurzamer. Investeer in goed verpakkingsmateriaal. Een niet al te dure optie om je pakketje net wat meer cachet te geven is vloeipapier: een of twee velletjes er mooi omheen vouwen en dichtplakken met een sticker met je logo. Als je weinig producten verkoopt, doe er dan ook nog een handgeschreven briefje bij, of laat speciaal daarvoor kaartjes drukken waar je iets op kunt schrijven. Goed passend doosje eromheen, daar ook weer een sticker op en je hebt een pakketje waar jij blij van wordt, en de klant hopelijk ook.
Misschien heb je nu een shop vanwege de coronamaatregelen en ga je straks weer over op de ‘gewone’ winkel. Als je een Joomla website hebt, kun je de shop dan redelijk eenvoudig uitzetten en is je site weer gewoon een website.
Maar wil je na de coronamaatregelen nog steeds een webshop? Zorg dan dat je shop nu heel goed in elkaar zit. Je kunt natuurlijk kiezen voor een goedkope shop die je zelf maakt, of je studerende buurjongen er eentje in elkaar laten sleutelen, maar jij en je buurjongen hebben na de coronacrisis waarschijnlijk veel minder tijd om aan de shop te besteden. Met een webshop die staat als een huis en voldoende uitbereidingsmogelijkheden biedt, ben je straks veel minder tijd kwijt en direct klaar voor de toekomst.
Wil jij ook een webshop? Bij WebLab42 bouwen we gemakkelijk te onderhouden shops met Joomla en J2Store. Neem gerust contact op met Hilda Abbing als je daar meer over wilt weten!
Meld je aan voor de WebLab42 nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws, tips en interessante informatie in je mailbox! Je kunt je op elk moment weer afmelden of je gegevens laten verwijderen.
WebLab42
Infanteriestraat 29
6822 NH Arnhem
KvK: 70477973
Telefoon: 026-7370231
WebLab42 is officieel gecertificeerd Joomla Administrator (lees hier wat dat betekent)
WebLab42 staat vermeld in de Joomla! Resources Directory