Hilda Abbing
Door Hilda Abbing

De beste websites maak je samen – hoe dan?

We horen het je bijna denken: jaja, jullie slogan is “de beste websites maak je samen”, maar hoe werkt dat dan precies? Nou, dat bepalen we dus ook samen. Met jou.

Een website is een website, zou je denken. Maar dat is hetzelfde als zeggen: een broek is een broek. Je hebt spijkerbroeken, en in die categorie heb je skinny jeans, bootcut jeans (en dan heb je ook nog de skinny bootcut, waar Anja fan van is), spijkerbroeken met rechte pijpen, flares, bellbottoms, en dat zijn dan alleen nog de spijkerbroeken. Daarnaast heb je ook nog ribbroeken (jawel, die bestaan nog), leggings, chino’s... afijn, je snapt het wel.

Je website gaat over jou

Als je bij ons komt voor een gesprek over je (nieuwe) site, sta je niet binnen een halfuur weer buiten, want elke website is anders. Je website gaat over jou, over jouw persoonlijkheid of jouw organisatie. En dus gaan we met jou aan onze keukentafel zitten om jou te leren kennen terwijl we je site doorspreken. Als eerste vragen we je wat je wilt met je site. Wat is het belangrijkste doel, wat moeten mensen zien, en vooral: doen? Als je een website wilt, is het slim om daar alvast over na te denken. Je website is onderdeel van je (bedrijfs)strategie, en die kunnen wij niet voor je bedenken. Maar als je eenmaal weet wat je wilt, kunnen we je wél helpen om je doel te bereiken.

Samen met jou bepalen we welke pagina’s er nodig zijn. We pakken een stapel papier en een doos viltstiften en slaan aan het tekenen. Sommige webbouwers zouden het een wireframe noemen, wij noemen het een tekening van elke pagina. Samen met jou inventariseren we wat er op elke pagina komt. Zo ontstaat een raamwerk (hé, dat is de vertaling van wireframe) met blokken waarin alle onderdelen van de pagina getekend worden, in gezellige kleurtjes.

Dat is meestal het moment dat de site begint te leven. “O, maar wacht eens even,” zegt een klant dan, “kan ik daar dan ook automatisch de andere blogs laten zien?” (of iets soortgelijks). Ons favoriete moment in het gesprek.

Design

Zo’n raamwerk is leuk, maar het oog wil ook wat. Misschien heb je al een idee hoe je site eruit zou kunnen zien, misschien heb je sites die jij mooi of inspirerend vindt. Misschien heb je al een letter uitgezocht, of een kleurenpalet, of misschien heb je een logo, een complete huisstijl of een schets voor je website laten maken. Met alle varianten kunnen wij uit de voeten: je kunt met een uitgewerkt ontwerp aankomen of ons de vrije hand geven (al vinden we het vaak wel fijn als je al een logo hebt, en ons vertelt welke kleur(en) je pertinent niet wilt).

Tijdens het bouwen laten we je meekijken. Eerlijk gezegd: dat is niet altijd handig. Soms is het even zoeken naar de beste manier om een pagina op te bouwen, en tijdens dat zoekproces kan een pagina er behoorlijk lelijk uitzien. Dat is ook de reden waarom we soms zeggen dat je wel mag meekijken, maar geen commentaar mag leveren. Dat lijkt in tegenspraak met onze slogan, maar hé, bij een spijkerbroek die nog uit vier losse lappen bestaat zeg je ook niet dat-ie te strak zit.

Aan het werk jij!

Ondertussen kun jij al best iets doen in je site. We gaan er sowieso van uit dat je zelf te allen tijde de content – je teksten, plaatjes, producten als je een shop hebt, kortom alles wat op je site staat – moet kunnen beheren. Al bij het tekenen houden we er rekening mee dat jij degene bent die de site gaat vullen (natuurlijk kunnen wij dat ook voor je doen, maar hoe eerder jij vertrouwd raakt met je eigen website, hoe beter).

Dus we richten de site erop in dat-ie voor jou zo makkelijk mogelijk bij te houden is en dat jij je niet hoeft bezig te houden met nadenken over styling of techniek. Ga je bloggen? Dan zorgen we er al vanaf het begin voor dat je blogs kunt schrijven, nog terwijl we aan het bouwen zijn. Wil je een portfolio vullen? Wij houden je niet tegen. Artikelen in je webshop zetten? Ga je gang: we zorgen dat de shop er klaar voor is en gaan dan pas stylen.

We zijn een team

Jij de ideeën, de strategie, het doel en de content, wij de adviezen, de techniek en de styling. Prima taakverdeling toch?

Zó maken we dus samen de beste website voor jou!

Wil je ook samen met ons een website maken? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gesprek aan onze keukentafel.

 

Adres

WebLab42
Infanteriestraat 29
6822 NH Arnhem
KvK: 70477973

Telefoon: 026-7370231

post@weblab42.nl

Officieel!

WebLab42 is officieel gecertificeerd Joomla Administrator (lees hier wat dat betekent)

WebLab42 staat vermeld in de Joomla! Resources Directory